Koronavírus járvány – összefoglaló a külföldi befektetések miniszteri korlátozásának szabályairól
2020.06.04.
A veszélyhelyzetre tekintettel a Kormány az egyik legújabb jogalkotási lépésével a nemzeti érdekek védelme érdekében a külföldi befektetések korlátozását határozta el. A 2020. május 26-án hatályba lépett 227/2020. (V. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) nagy vihart kavart és számos jogértelmezési kérdést vet fel. Az alábbiakban a rendelet főbb szabályait foglaljuk össze.
A szabályozás lényege abban áll, hogy a rendelet által definiált külföldi befektetőknek – ideértve az akárcsak részben külföldi tulajdonban álló magyar társaságokat is – a hazai stratégiai jelentőségű társaságokkal kapcsolatos
- tulajdonszerzésre,
- tőkeemelésre,
- átalakulásra,
- átváltoztatható, jegyzési jogot biztosító vagy átváltozó kötvény kibocsátására,
- haszonélvezeti jog alapítására, illetve
- a főbb társasági vagyonelemek átruházására, bérbeadására
irányuló jogügylete – 2020. december 31-ig - csak miniszteri bejelentés és jóváhagyás esetén jöhet létre jogszerűen.
A rendelet definiálja a külföldi befektető fogalmát és egyben különbséget is tesz aszerint, hogy a befektető rendelkezik-e az Európai Unióban, az Európai Gazdasági Térség más tagállamában vagy a Svájci Államszövetségben illetőséggel vagy sem.
Külföldi befektető a magyar stratégiai társaságban (kft., zrt., nyrt.) meghatározott tulajdonrészt, illetve befolyást szerző
- belföldön, az Európai Unió más tagállamában, az Európai Gazdasági Térség más tagállamában vagy a Svájci Államszövetségben bejegyzett jogi személy vagy egyéb szervezet is, ha annak többségi befolyással rendelkező tulajdonosa az Európai Unión, az Európai Gazdasági Térségen, valamint a Svájci Államszövetségen kívüli állam állampolgára vagy ilyen államban bejegyzett jogi személy vagy egyéb szervezet;
- az Európai Unión, az Európai Gazdasági Térségen, valamint a Svájci Államszövetségen kívüli állam állampolgára vagy ilyen államban bejegyzett jogi személy vagy egyéb szervezet;
- az Európai Unió más tagállamában, az Európai Gazdasági Térség más tagállamában, valamint a Svájci Államszövetségben bejegyzett jogi személy vagy egyéb szervezet is, a rendelet 2.§ (2) bek. a) pontja szerint.
A különbségtétel lényege, hogy az (i) és a (iii) pontban foglalt külföldi befektetők, tehát alapvetően az EU- s érintettségű társaságok bejelentési kötelezettsége csak akkor keletkezik, ha a külföldi befektető az érintett jogügylet következtében a belföldi stratégiai társaságban többségi befolyást szerez.
Ezzel szemben a (ii) pont szerinti, tisztán külföldi, EU-n kívüli (tehát nem EU-s, EGT-s vagy svájci érintettségű) természetes vagy jogi személy már a legalább – közvetett vagy közvetlen – 10%-os részesedés megszerzése és a befektetés 350 millió forintot meghaladó összeértéke esetén köteles bejelentést tenni. További bejelentési kötelezettség keletkezik akkor is, ha a külföldi befektető a tranzakció révén 15%-os, 20%-os vagy 50%-os részesedést szerez, vagy ha a jogügylettel a külföldi befektetők együttes részesedése meghaladná a 25%-ot.
A rendelet bejelentéskötelessé tette a stratégiai ágazatba tartozó tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen infrastruktúrák, berendezések, eszközök átruházását, bérbeadását, biztosítékba adását az (i) vagy (ii) pont szerinti külföldi befektetőnek (tehát a (iii) pont szerinti nem tartozik ide), vagy olyan jogi személynek vagy szervezetnek, amelyben az (i) vagy (ii) pont szerinti külföldi befektető meghatározó részesedéssel rendelkezik.
Komoly jogértelmezési problémát vet fel az, hogy a rendelet bizonytalan megfogalmazást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy pontosan mi is minősül stratégiai társaságnak. Annyi biztos, hogy a rendelet 1.sz melléklete felsorolja a stratégiai jelentőségűnek minősített 21 szektort (lásd a tájékoztató végén) – így többek között az energia-, a közlekedés-, a kommunikáció és a turizmus szektorokat, de ugyanúgy az építőipart, a kiskereskedelmet stb. is –, amely ágazatokba tartozó társaságok stratégiai társaságnak minősülhetnek.
A felsorolás tulajdonképpen válogatás nélkül magába foglalja a veszélyhelyzet miatt bajba jutott valamennyi ágazatot, így a külföldi beruházóknak rendkívül körültekintően kell eljárniuk a jövőben. A bejelentés elmaradása ugyanis a jogügylet automatikus érvénytelenségét és igen jelentős, akár a tranzakció értékének kétszereséig is terjedő közigazgatási bírság kiszabását eredményezi. A rendelet erejénél fogva semmis az a szerződés, egyoldalú jognyilatkozat vagy társasági határozat, amely a rendeletbe ütközően vagy a miniszter tiltó döntése ellen hoznak meg, továbbá az így bejegyzett adatot a cégbíróság törvényességi felügyeleti eljárás keretében törli.
A miniszteri ellenőrzés keretében a miniszter megvizsgálja – és szükség esetén megvétózza – a kilátásba helyezett külföldi befektetést aszerint, hogy (i) fennáll-e Magyarország államérdekének, közbiztonságának, közrendjének sérelme vagy veszélyeztetése (ii) a potenciális külföldi befektető volt- e már érintett korábban biztonságot vagy közrendet érintő tevékenységben, illetve hogy leendő tevékenysége illegális, illetve bűncselekménybe ütköző-e.
A miniszter a tiltó döntését köteles megindokolni, de a legfontosabb kérdést, hogy miért minősít egy ügyletet érdeksértőnek, nem köteles megindokolni. Érdemi jogorvoslat nem áll rendelkezésre az elutasító döntés ellen. Egyedül lényeges eljárási szabálysértésre hivatkozással, vagy a sértett érdek rossz megjelölése miatt van lehetőség a döntést megtámadni közigazgatási nemperes eljárásban a Fővárosi Törvényszék előtt.
Tekintve, hogy mind a miniszter előtti bejelentési eljárásban, mind a Fővárosi Törvényszék előtti nemperes eljárásban kötelező a jogi képviselet, az ebben való közreműködésben, illetve további kérdés esetén természetesen állunk rendelkezésre.
A rendelet 1. számú melléklete szerinti stratégiai szektorok
- Vegyi szektor
- Kereskedelmi létesítmények
- Kommunikációs szektor
- Kritikus ipari szektor (benne az elektronika, a gépipar, az acélgyártás és a közlekedési eszközök gyártása)
- Védelmi ipar
- Gátak
- Energiaszektor
- Vészhelyzethez kapcsolódó szolgáltatások
- Pénzügyi szektor
- Élelmiszerágazat és mezőgazdaság
- Kormányzati létesítmények
- Egészségügy
- Információs technológia
- Nukleáris szektor
- Építőipar
- Vízellátás és szennyvíz-szolgáltatás
- Hulladékgazdálkodás
- Építőalapanyag-ipar
- Közlekedés, szállítás, logisztika
- Orvosi eszköz gyártása
- Turizmus